Ny bogføringslov på vej

– der øger kravene til digitalisering

En af de væsentligste ændringer i lovforslaget til den nye bogføringslov er kravet om digitalisering af virksomheders bogholderi. Det får specielt betydning for virksomheder, der ikke opbevarer bilag og andet regnskabsmateriale digitalt – og som ikke bruger et certificeret bogføringssystem.

Formålet med den nye lov
Loven drager nytte af fordelene ved den digitale udvikling og de muligheder, den giver for at styrke indsatsen mod svindel, reducere regnskabsfejl og mindske fejl i skatte- og momsangivelser. Generelt bliver loven mere tidssvarende.

Det er vigtigt at tage aktion allerede nu 
Loven forventes at træde i kraft 1. juli 2022 med virkning fra 1. januar 2023. Det er derfor vigtigt allerede nu at planlægge og igangsætte implementering af nødvendige tiltag.

Primære ændringer i lovforslaget til den nye bogføringslov

Kravene om digitalisering gælder virksomheder, der skal aflægge årsrapport efter årsregnskabslovens klasse B – D, og virksomheder med en nettoomsætning på over 300.000 kr.


Læs hele lovforslaget

Vi hjælper dig sikkert igennem processen

Hos Backer Consult har vi stor erfaring med at digitalisere regnskaber for virksomheder inden for mange forskellige brancher. Vi har ekspertisen til at sikre, at din virksomhed får den bedst mulige løsning til at opfylde kravene i den nye bogføringslov og ændringer til årsregnskabsloven.

Digitaliseringen har mange fordele
For os drejer det sig ikke kun om at skulle overholde en lov. Vi arbejder dedikeret for, at du får det bedste udbytte af digitaliseringens mange fordele – alt afhængigt af dit behov.

Blandt fordelene er en bedre økonomistyring, frigørelse af ressourcer og større tryghed, så du kan fokusere på at drive og vækste din virksomhed.

Vil du vide mere om bogføringsloven og hvordan Backer Consult kan hjælpe?

Skriv en mail på info@backerconsult.dk eller giv os et kald på telefon +45 2249 9119.